Pieter Dijkema Stichting |
|||
versie 04-08-2020 |
Paaskaars -
Licht voor 't leven De Goede Herder kerk dreigt onherstelbaar beschadigd te worden
De Goede Herder kerk dreigt onherstelbaar beschadigd te worden Architect Pieter Dijkema aan het werk Bisschop Bekkers gaf persoonlijk opdracht voor de bouw van de Goede Herder kerk in Eerschot. De schepping van architect Pieter Dijkema, met invloeden van de Bossche School, is een vertaling van het Tweede Vaticaans concilie en het optimisme van de jaren 60. Door concrete plannen om in De Goede Herder kerk woningen te realiseren dreigt het gebouw op korte termijn onherstelbaar beschadigt te worden. Financieel gewin lijkt te prevaleren boven de onschatbare cultuurhistorische en architectonische waarde van het gemeentelijk monument. Een kerk bij de tijd Bekkers heeft de inwijding van 'zijn' kerk, door diens vroegtijdige overlijden, niet mee kunnen maken. In de volksmond werd de Goede Herder echter wel decennia lang de Bekkerskerk genoemd. Een bezienswaardigheid waarvoor belangstellenden uit het hele land, per touringcar naar Sint-Oedenrode afreisden. De jaren 60 van de vorige eeuw betekenden een kantelpunt in de na-oorlogse wereld. De jongere generatie wilde zich los maken van de behoudende gevestigde orde en ging op zoek naar vrijheid, gelijkheid, openheid en tolerantie. Studenten eisten inspraak op het bestuur van de universiteit, vrouwen streden voor een plaats nààst de man en als volwaardig lid van de samenleving en de Rooms Katholieke Kerk wilde met het Tweede Vaticaans concilie de Kerk 'bij de tijd' brengen. In dat licht ontwierp Pieter Dijkema in 1963 de nieuwe parochiekerk van Eerschot, een kerk voor het volk. Met haar 825 zitplaatsen zou het 't laatste grote godshuis zijn dat in de golf van optimisme van de jaren 60 gebouwd zou worden in het bisdom Den Bosch. Wezenlijk Bouwen Dom Hans en Nico van der Laan waren vanaf de jaren 30 bezig
aan een zoektocht naar het wezenlijke van de architectuur en
wilden een theorie ontwikkelen waarmee gebouwen ontworpen
konden worden die rust en ruimte geven aan de menselijke
geest. In zijn boek het Plastische Getal
beschreef Dom Hans van der Laan eind jaren 50 een aantal
definities, zoals binnen en buiten, vol en hol en welke
relatie tot- en invloed die hebben op elkaar. De pater
introduceert in het gelijknamige boek het 'Plastische Getal',
een vaste verhouding die leidt tot stelsels van opeenvolgende
maten tot het zevenvoud. Als je, volgens van der Laan, dat
Plastische Getal toepast in het ontwerp en je je daarbij laat
leiden door een aantal, door hem ontwikkelde, begrippen en
wetmatigheden zou dat pure en harmonische architectuur
opleveren. Binnen en Buiten Vleesgeworden theorie Je zou kunnen stellen dat de Goede Herder kerk in Sint-Oedenrode de vleesgeworden theorie is van Pieter Dijkema. Aan de schepping van het gebouw gaat een intensieve studie vooraf, Dijkema baseerde het ontwerp op zijn inzichten zoals omschreven in z’n proefschrift Innen und Aussen maar haalde ook inspiratie uit vroegchristelijke tempels. Het ensemble van kerkgebouw, de pastorie en parochiezaal hebben invloeden van de Bossche School, de Delftse School en de Stijl, maar zijn vooral vormgegeven volgens Dijkema’s eigen visie op architectuur. Daarbij heeft hij consequent, maar op een liberale wijze het Plastische Getal toegepast, dat de architect doorontwikkelde tot de Ruimtelijke Reden. In eerste opzicht kan het complex een dominante positie innemen in de omgeving of een robuuste indruk maken. Als men de Goede Herder vanaf het kerkplein betreedt zal de bezoeker merken dat het bouwwerk niet wil overheersen of pretentieus wil zijn, maar juist dienend. Het is een puur en eerlijk bouwwerk, opgetrokken uit baksteen, staal, beton en glas die minimaal bewerkt en zonder opsmuk zichtbaar zijn gelaten. De kerk, de parochiezaal en de pastorie vormen als het ware de armen die een uitnodigend en tegelijk beschermend gebaar maken. Ze verwelkomen je, leiden je naar binnen. De bezoeker zal ook merken dat er op een heel subtiele wijze een overgang plaatsvindt van buiten naar binnen, van licht naar donker, van profaan naar sacraal. Wat opvalt is het grondplan dat vernieuwend was en een directe vertaling van de uitkomst van het Tweede Vaticaans concilie. Tegelijk is de plattegrond oeroud en vertrouwd, het biedt geborgenheid en roept op tot betrokkenheid. De ruimte is groot, maar wordt niet als zodanig ervaren. Dit is het resultaat van de Ruimtelijke Reden waardoor de verhoudingen harmonieus samengaan met de menselijke maat. De liturgische ruimte is geen basilica zoals je die in de Bossche School kerken aantreft, het kent ook geen transept in de traditionele zin van het woord, maar een Midden. Op de plek waar het Buiten en Binnen Bij-een komen staan het altaar, communiebanken en het tabernakel waar de gelovigen omheen zijn geschaard. Vanuit drie amfitheaters met oplopende tribunes zijn de kerkbezoekers geen volgzaam toeschouwer die enkel ja en amen hoeven te zeggen om vervolgens in gedachten af te dwalen naar allerlei dagelijkse beslommeringen, maar actieve deelnemers aan de eucharistieviering. Rijkdom door leegte De dienst van het Woord waarin de priester voorleest uit de
geschriften en het evangelie en de gelovigen onderwijst vindt
in de Goede Herder plaats op een verhoging voor de absis, of
semi-cella zoals Dijkema de ruimte omschrijft. De kansel van
waaruit de priester preekt en uit het evangelie leest bevindt
zich exact in het meetkundige midden van de ruimte. Alsof de
architect hiermee wilde aangeven dat we geloven, maar
niet zeker weten, we laten het in het midden. Boven de
preekstoel hangt een lamp die uit vier kokers bestaat, die
zodoende het ene evangelie dat ons overgeleverd is door de
vier evangelisten vertegenwoordigd. Vernieuwend was de opzet waarin het mens-zijn en de mens die het contact zoekt met God en zijn vleesgeworden Zoon centraal staan. Er zijn een weg van Licht en een weg van Leven die symbool staan voor de weg die de mens aflegt in het wereldlijke en sacrale leven. Deze wegen gaan langs alle fasen van het leven tot de dood en alle sacramenten die dat pad vertegenwoordigen. Ze kruisen elkaar bij de paaskaars, het licht van de verrezen Christus en de lijn eindigt in de absis, het binnenste, het Heilige der Heilige met als bekroning de Majestas Domini, een afbeelding van de Onafbeeldbare, van schilder Jan van Eijk. In Innen und Aussen en Binnen en Buiten Bij-een heeft Pieter Dijkema een nederzetting in Kameroen geanalyseerd. Wie een afbeelding hiervan bekijkt ziet een gelijkenis met het grondplan van de Goede Herder. De hutten zijn in een kring gegroepeerd, aan de buitenkant gesloten en onderling verbonden door een lemen muur. Beschut voor de gevaren van de woeste buitenwereld. Aan de binnenzijde zijn de hutten open en de ingang is naar het midden gericht, naar de plek waar men bij het kampvuur samenkomt om te koken, recht te spreken, vergaderen, sociale contacten te onderhouden of rituelen uit te voeren. Zo is het in de Eerschotse kerk ook. De amfitheaters zijn de lemen hutten, van buiten gesloten en zo beschutting biedend. Naar binnen toe open en gericht naar het midden, het tabernakel en de tafel van de Heer, als ware het ’t kampvuur. Herboren Hedendaags monument Momenteel bestaan er plannen om het kerkgebouw een nieuwe
bestemming te geven. Het parochiebestuur heeft de Goede Herder
verkocht aan een projectontwikkelaar die in het gebouw
appartementen wil realiseren. Vergelijk de Goede Herder eens
met een schilderij van Piet Mondriaan. Stel je voor dat u zo'n
schilderij zou erven. Op zich vindt u het wel een aardig
schilderij, en u wilt het best aan de muur in de woonkamer
hangen, maar het vloekt met het meubilair. U koopt verf en
geeft een van de gekleurde vlakken een andere kleur en u verft
een lijntje wit, zodat er een groter vlak ontstaat. Twee
ingrepen die een groot deel van het schilderij intact laten.
Is het nog steeds een Mondriaan? Hij heeft eraan gewerkt, maar
het is geen Mondriaan meer. De schilder heeft lang nagedacht
over de compositie, kleurstelling en vlakverdeling. Daar zit
een bepaalde samenhang of harmonie in en belangrijker nog er
zit een bepaalde filosofie achter. An sich staat het ons vrij
om op onze eigen manier naar het meesterwerk te kijken, om
onze eigen gedachten erover te laten gaan, maar dan moet het
originele kunstwerk intact blijven. Anders klopt het niet
meer. Dan zal het er nog steeds mooi uit zien als het aan de
muur hangt, maar er is iets wezenlijks veranderd, de ziel is
eruit. Hedendaags Monument Bericht MooiRooi krant 12-8-2020
Licht voor 't leven De paaskaars 2011 is geschilderd door parochiaan Daan van
Amesfoort. |
||
2020
De Goede Herder kerk,
contact/info |